Monday 20 January 2014

PROJEK : AWNING


Sedikit cerita tentang aku sebelum aku berkongsi projek-projek aku. Aku adalah seorang kaki DIY. Minat dan kemahiran dalam bidang kerja tangan tapi sekadar hobi. Mungkin sudah mengalir dalam darah aku warisan dari datuk aku.(Setakat yang aku tahu). 

Datuk aku tukang rumah, bapak sedara aku pun tukang rumah, pakcik aku mekanik. Jadi sampai ke bapak, adik dan aku pun ada kemahiran dalam kerja tangan. 
Projek  paling besar aku setakat ini adalah renovate rumah di kampong. Tambah depan dan belakang semuanya dibuat oleh bapak aku, adik aku dan aku. Hanya kami 3 beranak walaupun mengambil masa yang agak panjang untuk siap, tetapi hasilnya memang memberikan kepuasan maksima.

Okeh, sekarang aku dah duduk di rumah sendiri. Banyak projek dalam kepala tetapi mesti ada permulaan, mesti ada equipment, bahan dan tempat kerja barulah seronok nak berDIY. Belakang rumah aku masih ada kawasan yang luas. Cukup untuk dijadikan workstation tapi masalahnya tak berbumbung. Masalah bila hujan dan nak bekerja waktu malam. So, dipendekkan cerita,bermulalah projek pasang awning. Korang layan je lah proses macam mana aku buat.
Ini la kawasan belakang rumah aku. memang nampak bersepah kan.. Lantak la. Rumah aku. Ada aku kisah. Hehehe... Gurau je, jangan la marah. Alah, Gurau pun tak boleh...
Besi-besi ni aku dapat free dari jiran aku. Dia extend depan rumah dia dan dah tak perlukan awning. Asalnya seketul awning yg siap berwelding, aku grind dan leraikan piece by piece. Panjang ngam-ngam 10 kaki ikut panjang belakang rumah aku sampai ke tembok. L Angle tu aku beli, RM25/10kaki. Saiz 1 inci.
Nampak tak besi dah melintang. Itu main structure. Disebabkan besi yang ada limited, aku buat sebatang-sebatang ja. Selalunya orang akan weld besi support kat bawah tapi aku rasa tak perlu sebab saiz besi tu dah cukup untuk tampung berat atap. Lagipun, aku xde gunakan welding langsung. Semuanya join by skru.
Atap ni panjangnya 10kaki. Harga RM3 sekaki so sekeping RM 30. Untuk cover semua area aku perlukan 9 keping.
Wallah... Dah siap. Tiba-tiba je terus siap kan. Aku terlupa nak ambik gambar waktu proses pasang atap. Proses pasang atap aku buat dengan bantuan bini aku. Dua orang ja. Guna skru yg jenis self-drill. Tebuk lubang guna mesin drill dan skrukan masuk je skru tu.
At last bila hujan masalah timbul. Aku silap beli atap tu. Sepatutnya aku beli 12 kaki panjang, ni 10 kaki ngam-ngam sampai ke dinding. Bila hujan air jatuh atas tembok tu dan tempias ke dalam. End up aku terpaksa beli sekeping lagi, potong pendek-pendek dan jadikan tambahan kat hujung. Anyway aku berpuas hati dengan result awning ni. Sekarang waktu hujan ke malam ke aku boleh buat kerja aku.

1 comment:

  1. Titanium Block - Games - Titanium Arts
    Buy titanium flash mica Titanium Blocks for Android titanium exhaust wrap from TITNA Games | Best Titanium Games gr5 titanium on the App Store for FREE or for titanium nose jewelry REAL MONEY ✓ FREE  Rating: 4.4 · titanium trim hair cutter reviews ‎5,990 votes

    ReplyDelete